Student experience with gamified activities in the subject: 05201 Documentary Analysis I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.64183/vzj3f979

Keywords:

Teaching material, Educational game, Library science, Distance education

Abstract

The study examined the experience of 19 students in the course Documentary Analysis I: Cataloging at UNED (2025) using gamified activities. A mixed-method approach assessed impact on comprehension, motivation, and retention of normative content (RDA). 88.2% perceived effectiveness in achieving objectives, highlighting skills like analysis, self-assessment, and motivation. 71% reported better RDA retention, though 29% suggested activity adjustments. Students valued interactive dynamics but proposed more variety (simulations, real cases) and technical accessibility. It concludes that gamification is effective in distance education for complex topics but requires improved design and diverse strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Priscilla Ruíz Bustos, Universidad Estatal a Distancia

    Máster en Ciencias de la Educación con énfasis en Docencia. Licenciada y Bachiller en Bibliotecología con énfasis en Gestión Documental de la Universidad Nacional de Costa Rica. Profesora tutora de la Cátedra de Tratamiento de la Información, UNED. Universidad Estatal a Distancia

  • Ernesto Faerron Chavarría, Universidad Estatal a Distancia

    Máster en Educación a Distancia E-Learning, Caribbean International University, de Curacao. Licenciatura y bachillerato en Bibliotecología, Universidad Nacional, de Costa Rica. Coordinador, profesor tutor e investigador de la Cátedra de Tratamiento de la Información. Universidad Estatal a Distancia

References

Candy, P. C. (1991). Self-direction for lifelong learning: A comprehensive guide to theory and practice. Jossey-Bass.

Carbajal Destre, P, et al. (2022). Gamificación como técnica de motivación en el nivel superior. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. 6(23). http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v6n23/a10-484-496.pdf

Covarrubias Hernández, Liliana. (2021). Educación a distancia: transformación de los aprendizajes. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios. https://www.redalyc.org/journal/993/99365404012/html/

Genially. (2025). Interactive content creation platform. https://www.genially.com

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed). McGraw-Hill Education.

Moore, M. (1993). Theory of transaccional distance. En Keegan, D. (Ed), Theoretical principales of distance education (pp. 22-38). Routledge.

Rodríguez-Martínez, B. (2021). La Gamificación como Predictores de la Integración en la Enseñanza. Revista Tecnológica-Educativa Docentes, 11(2), 57–65. https://doi.org/10.37843/rted.v11i2.253

Published

2025-07-14

How to Cite

Ruíz Bustos, A. P., & Faerron Chavarría, E. (2025). Student experience with gamified activities in the subject: 05201 Documentary Analysis I. Revista Académica Institucional, 7(2), 65-79. https://doi.org/10.64183/vzj3f979

Similar Articles

1-10 of 69

You may also start an advanced similarity search for this article.