EDUCATION AS A STARTING POINT (SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOAL 1) ‘ERADICATING POVERTY,’ IN RELATION TO THE NODE, ‘ETHICS OF CARE AND WELL-BEING

Authors

  • Ruth Zárate Valverde Universidad San Marcos Author

DOI:

https://doi.org/10.64183/7n3qkr25

Keywords:

SDG, 2 Node, 1 SGD

Abstract

The selected 1 SDG has a direct relationship with 2 Node since it addresses the issue of how to achieve an ethic of good living; and if one lives in poverty and does not have the basics to meet the minimum requirements for living. Therefore, the objective of this study is to extensively analyze whether these two issues have been considered. It will be possible to achieve an adequate ethic of good living in the nation, if there is still poverty, which does not allow citizens to cover their basic needs, or if not, an ethic stimulated by the study will allow progress in eradicating poverty. A comprehensive analysis will be carried out, including the review of existing literature, and the collection of relevant bibliographic data, to provide a complete picture of the current situation and future perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ruth Zárate Valverde, Universidad San Marcos

    Socia de Auditoría, y Gerente altamente ejecutiva con habilidad para trabajar en equipo, Licenciada en Contabilidad y Administración de negocios, Contadora Pública Autorizada. Actualmente lidera la firma de Auditoria con representación Internacional Kudos Costa Rica, profesora universitaria de la USAM. Con más de diez años de experiencia con empresas transnacionales de servicios y más de veinticinco años de experiencia en auditoría con despachos de primer orden, enfocada en resultados con altos estándares de calidad, y apegado a los procedimientos y normas establecidas. Persona innovadora y energética, que aprende con rapidez y cumple los objetivos asignados en los tiempos requeridos

References

Agenda2030. (2023). https://agenda2030lac.org/. Agenda 2030 en América Latina y el Caribe: https://agenda2030lac.org/es/ods/1-fin-de-la-pobreza

Aguilar, N. M. (2019). Situación de la pobreza. Estado de la Nacion, 37. https://estadonacion.or.cr/informes/

Gobierno de Costa Rica. (2023). Estrategia de Metas Nacionales de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica., 181. https://ods.cr/recursos/estrategia-de-metas-nacionales-de-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible

Hubbard, LR., (1981,2007,2010).El Camino a la Felicidad. Bridge Publications Inc

Martines, A. (9 de Septiembre de 2023). https://delfino.cr/. Delfino: https://delfino.cr/2021/09/onu-urge-a-costa-rica-a-consolidar-avances-de-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible

Murillo Rojas, M., Araya Ramírez, J., & Barquero Mejías, K. (2023). Situación de la pobreza de los aprendizajes en la población estudiantil de 10 años en el período 2019-2022. Estado de la Nacion, 83. Retrieved https://estadonacion.or.cr/informes/.

Naciones Unidas. (12 de 7 de 2023). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible Edición especial. United Nations, 80. https://www.gub.uy/agencia-uruguaya-cooperacion-internacional/comunicacion/publicaciones/informe-objetivos-desarrollo-sostenible-2023-edicion-especial

Naciones Unidas. (2023). https://www.un.org/. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/poverty/

ODS. (2023). https://ods.cr/. Objetivos de Desarrollo Sostenible: https://ods.cr/

Religación. (2018).. Buen vivir”, heterogeneiad y ética para un nuevo humanismo global. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/6437/643768088005/html/#:~:text=El%20Buen%20Vivir%20se%20plantea,los%20diversos%20valores%20culturales%20existentes. (Consulta el 28 de octubre 2023)

Semanario Universidad (2021). Etica del Buen vivir Indigenista. Recuperado de: https://semanariouniversidad.com/opinion/etica-del-buen-vivir-indigenista/

Published

2024-05-01

How to Cite

Zárate Valverde, R. (2024). EDUCATION AS A STARTING POINT (SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOAL 1) ‘ERADICATING POVERTY,’ IN RELATION TO THE NODE, ‘ETHICS OF CARE AND WELL-BEING. Revista Académica Institucional, 6(1), 14-21. https://doi.org/10.64183/7n3qkr25

Similar Articles

1-10 of 53

You may also start an advanced similarity search for this article.